Niets vervelender voor een ouder dan een kind dat zich ongemakkelijk voelt. Althans…
dat is mijn ervaring als moeder en een veel gehoorde uitspraak om mij heen.

Je kunt mijn interventie zien als ’tolk’ voor kinderen wiens “gedrag” als vervelend wordt beschouwd. Ik kijk met jou als ouder(s) naar wat hieraan ten grondslag ligt, zodat de negatieve spiraal doorbroken wordt. De behoeften van je kind weer helder wordt en je er weer vanuit liefdevolle aandacht voor je kind kunt zijn. 

Heeft jouw kind:

  • Klachten die maar niet over gaan?
  • Problemen waar geen medisch aanwijsbare oorzaak voor is?
  • Gedrag dat je vreselijk irriteert?
  • Een neus voor ‘jouw zwaktes’?
  • Of andere klachten?
  • Heb je al van alles geprobeerd?
  • En zit jij als ouder(s) inmiddels met de handen in het haar?

Je kind heeft iets nodig, maar jij weet (nog) niet wat. Alleen al dat gegeven (‘ik weet het niet’) levert vaak stress op. Een onrustig kind heeft effect op ouders én vice versa. Zo zit je samen gevangen in een cirkel van stress. Als je mijn hulp inschakelt kijken we samen hoe deze vicieuze cirkel doorbroken kan worden. Zodat iedereen weer zo comfortabel mogelijk kan functioneren. Je kunt mijn interventie dan ook zien als ‘tolk’ tussen jou en je kind.

Heeft jouw kind:

  • Klachten die maar niet over gaan?
  • Problemen waar geen medisch aanwijsbare oorzaak voor is?
  • Gedrag dat je vreselijk irriteert?
  • Een neus voor ‘jouw zwaktes’?
  • Of andere klachten?
  • Heb je al van alles geprobeerd?
  • En zit jij als ouder(s) inmiddels met de handen in het haar?

Je kind heeft iets nodig, maar jij weet (nog) niet wat. Alleen al dat gegeven (‘ik weet het niet’) levert vaak stress op. Een onrustige baby of kind heeft effect op ouders én vice versa. Zo zit je samen gevangen in een cirkel van stress. Als je mijn hulp inschakelt kijken we samen hoe deze vicieuze cirkel doorbroken kan worden. Zodat iedereen weer zo comfortabel mogelijk kan functioneren. Je kunt mijn interventie zien als ‘tolk’ tussen jou en je kind.

Vanuit de reflexonetherapie heb ik veel ervaring bij het behandelen van baby’s en kinderen met klachten en dat zet ik waar nodig ook in. Inmiddels kan ik met alle kennis en ervaring van PSYCH-K® nóg breder naar de situatie kijken.

Omdat iedereen uniek is, is er niet vooraf te zeggen hoeveel sessies er nodig zijn. Dat geldt ook voor kinderen. Kinderen ‘lopen’ vaak nog niet zo lang met hun klachten als volwassenen. Dus in die zin (en zo is ook mijn ervaring vanuit de reflexzonetherapie) is dat over het algemeen sneller weer op orde.

Mijn advies is om ook bij kinderen te starten met 3 uur coaching. Die 3 uur vullen we op maat in. De intake doen we vooraf (per digitale vragenlijst én vervolgens per telefoon of live met een sessie van een half uur). Dit richt ik bewust zo in om de consulten met de baby hier niet mee te belasten. Baby’s die ik met reflexzonetherapie behandel komen per sessie maximaal een half uur. Bij oudere kinderen kijken we wat er nodig en haalbaar is. Richtlijn die ik handhaaf is tot 4 jaar maximaal 30 minuten per keer, tussen 5 en 9 jaar 45 minuten en vanaf 10 jaar een uur per keer.

Ondertussen kijken we ook naar processen van de ouder(s), omdat het vrijwel altijd een interactie betreft tussen ouder(s) en kind. Een kind dat klachten ervaart, levert ook bij de ouders ongemak op en andersom is ongemak bij ouders altijd merkbaar door kinderen (al kunnen ze dat vaak (nog) niet verwoorden).

Nadat de drie uur op maat ingevuld en verstreken zijn kijken we waar we staan en of (en wat) er nog meer nodig is. Op deze manier geven we het een goede start. En wordt iedere situatie op maat afgestemd.

Wanneer kinderen klachten laten zien, komt het geregeld voor dat dit ook een proces bij ouders losmaakt. Logisch! Wanneer er kinderen in mijn praktijk komen, is het van belang dat de ouders ook bereid zijn hun eigen stukken aan te gaan (mochten die zich aandienen in het proces). Alleen al het gegeven dat je bijvoorbeeld niet altijd controle hebt over de gezondheid van je kind kan een stressor voor je zijn. Het is fijn voor jezelf en voor je kind dat alle onnodige stress uit jouw systeem kan. Dan kun je er meer vanuit rust naar kijken.

Maar, het komt ook geregeld voor (zoals je kunt lezen op de pagina Over mij, óók bij mij persoonlijk) dat je kind jou spiegelt. En het dus niet alleen eigen behoeften laat zien, maar ook jouw behoeften kenbaar maakt. Ook dan is het fijn dat zowel ouders als kind hierbij geholpen kunnen worden. Wij hebben immers een voorbeeldfunctie. Onze kinderen hebben steun aan ons als wij het kunnen voorleven.